Yahooo...! Dapat buku merah!

Salam to all,
Tiket dah book, so apalagi.. buku merah je belum buat. Ekceli,byk versi jwpn kepada soalan aku ni..
"Passport tu kene ada before we book a ticket or after also can?" (manglish)
Si A cakap "wajib ada" si B cakap "x kisah ada ke x."
Kaji punya kaji, betullah si B tu cakap..sbnrnya nk book itcket ke luar negara (mcm jauh buyinya) x perlu ada passport, U can do it after you booked your ticket.
Google punye google..ngeri lak aku baca blog2 org psl nak buat passport,ngeri bukan apa..
Ada versi mengatakan yang sehari buat passport,means pergi pagi blk ptg.. mcm2 versi menakutkan aku baca.. Mcm2 cerita aku dgr..adoi,mcmana ni..aku dahlah bawak my soul. Kalo dah pergi pagi blk petang, adoiii..mcmana nk melayan my soul ni..huhuhu

26/2/2014
Nak kata bangun pagi x juga..aku ade baca blog dia ke Pejabat Imigresen dr kul 6/7 lagi terpacak amik nombor..aku bangun pun dah kul 9.. hahaha..pastu siap2, then siapkan my soul, pastu itu ini begitu begini kul 10 lbh br kami gerak dr umah.. U see.. kul 10lbh..
Sampai di Pejabat Imigresen Kajang kul 10.30 pagi kot, naik parking kat atas tu, trs turun lift ke tingkat 3.
Sebelum sampai ke Pejabat Imigresen ni banyak kedai2 yg ada esp : KEDAI MAINAN KANAK-KANAK.
Adoi..tension aku..my soul dah melekat-lekat kaki xnak bjalan dah..aku push jugak,aku push jugak beliau.
Melayang RM 25 hengget!

Ok, masuk dlm Pej. Imigresen ni hatiku dup dap dup dap..maklumlah, first time kan. Aku kemudian p kaunter tertulis NOMBOR GILIRAN. Bila mintak nmbr giliran, kerani yg jaga kaunter tu cakap
"Dah ada gambar 2 keping berlatarbelakangkan putih ? Dah ada salinan IC?"
"I don't have!"
So aku kene p amik gambar kt kedai betul2 depan Pej. Imigresen tu.. siot kau..amik gambar used cheap digital camera, dicharge RM13 utk 4 kpg gambar..huwaaa... gambar plak,adoi..aku rase lawa lagi maid Indonesia kot!
Pastu rege copy Ic tu 50 sen. Total damaged : RM13.50
Kedian aku masuk balik Pej. Imigresen then amik nombor. My soul dok ralit main mainan beliau yg ala2 lugage yg dlmnya ade lego murahan tu..dok p mai p mai.. dlm 15minit aku tunggu, nombor aku dipanggil.
Seebelum nombor aku dipanggil,aku mcm risau jugak..sebab kerani tu xde soh aku isi borang pepe. Sbb aku baca blog, ade org cakap..nnti kita keen isi satu borang..
Then, di kaunter tu aku kene sign sikit2lah..I asked him, "Saya boleh lepas ke.." Dia kata, Ok, no prob.
Hepppiiiiiinya rase..then kami berboraklah sikit memandangkan anggota Imigresen yg hensem bangat ni ore Kelantan..hahaha.. Dia amik cap jari and just sign in.
Kedian, tunggu dlm 10minit kot, nombor aku dipanggil lagi..kali ni untuk buat payment. RM100 for 2 years.
Lepas dpt resit,tunggu lagi untuk dapatkan buku merah. Nasib baik aku dah bg rasuah kat my soul. kira dia dok ralit main benda tu lah..
Tunggu x sampai 30 minit kot, nombor aku dipanggil lagi. Untuk pengambilan buku merah. Ingat yea, untuk ambil buku merah ni x boleh wakilkan sape2 yea..
Yahhhhhhhhhooooooooooooooo..pegang buku merah sambil tersenyum *wink wink*










Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Pertama Membeli di ZALORA

Allah Maha Pengampun Lagi Mengasihani

Taman Setia Ecohill Semenyih